CORTIS & SONDEREGGER
ICONS
14.09.–28.10.2018
CORTIS & SONDEREGGER
ICONS
14.09.–28.10.2018
Coinciding with the World Press Photo Exhibition 2018, WestLicht presents a selection of works by Jojakim Cortis and Adrian Sonderegger. For their series Icons the German-Swiss artist duo has since 2013 reconstructed iconic pictures from photo history as three-dimensional dioramas in the studio. They subsequently photograph the models and the pictures emerging from that process seem to be the spitting image of the originals.
The illusion is spoiled however by showing the studio setting and traces of the work process within the frame. Scenes deeply ingrained in our collective memory – like the burning Twin Towers, Robert Capa’s falling militiaman in the Spanish Civil War, or Stuart Franklin’s »tank man« on Tian’anmen square, awarded in the 1990 World Press Photo contest – now rise from a clutter of stands, soft boxes, stanley knives and the remnants of model kits.
Icons is at once a tribute to the history of photography, a witty appropriation of its figureheads and – by staging both motif and the surrounding studio – an exploration of how the medium works. In a time when people wave about with so-called alternative facts on too many occasions, the pictures by Cortis & Sonderegger incite reflection on the fragile truth of photography, the relation between authenticity and construction and the importance of context and point of view.
Die bruchlose Illusion wird allerdings sofort unterlaufen, indem das Studiosetting und die Spuren des Arbeitsprozesses mit ins Bild geholt werden. Szenen, die sich tief ins kollektive Gedächtnis eingeschrieben haben – die brennenden Twin Towers, Robert Capas fallender Milizionär im spanischen Bürgerkrieg oder Stuart Franklins Aufnahme des »Tank Man« vom Tian’anmen Platz, 1990 mit einem World Press Photo Award ausgezeichnet – erheben sich zwischen Stativen, Softboxen, Stanleymessern und den Resten von Modellbausätzen.
Icons ist zugleich eine Hommage an die Fotogeschichte, eine humorvolle Aneignung ihrer Säulenheiligen und – in der doppelten Inszenierung von Motiv und Ateliersituation – Reflexion über die Funktionsweisen des Mediums. In Zeiten, in denen an zu vielen Orten mit alternativen Fakten hantiert wird, animieren die Bilder von Cortis & Sonderegger zum Nachdenken über die fragile Wahrheit der Fotografie, das Verhältnis von Authentizität und Konstruktion und die Bedeutung von Kontext und Perspektive.